مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

دانشمندان در چین نقشه راهی برای ایجاد زیرساخت‌های شبکه‌ای بین زمین و ماه تهیه کرده‌اند که انتظار می‌رود سفرهای فضایی را آسان‌تر کند.

کره ماه

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس گفته‌های پژوهشگران آکادمی فناوری فضایی چین (CAST) و مؤسسه مهندسی سامانه‌های فضایی پکن، شبکه کامل شامل سه ایستگاه زمینی قمری و ۳۰ ماهواره، خدمات نظارتی، ناوبری و ارتباطات در زمان واقعی را به کاربران جهانی ارائه خواهد داد.

هدف از ایجاد این ابرراه، امکان برقراری ارتباط همزمان ۲۰ یا بیشتر مسافر فضایی با زمین از طریق صدا، تصاویر یا ویدئو است.

این شبکه همچنین خدمات موقعیت‌یابی دقیق، ناوبری و زمان‌بندی (PNT) را هنگام سفر فضاپیما بین ماه و زمین و انجام عملیات سطح ماه ارائه خواهد داد.

این شبکه همچنین اهداف متحرک در فضای بین زمین و ماه که به عنوان فضای سیسلونار شناخته می‌شود را حتی اگر به کوچکی یک متر باشند، نظارت و ردیابی خواهد کرد، پژوهشگران در ژوئن در مجله علم و فناوری فضایی چین نوشتند.

یانگ منگفی سرپرست تیم طراح اصلی ماموریت چانگ‌ئه-۵ چین می‌گوید: «فضای سیسلونار به یک مرز جدید برای فعالیت‌های انسانی تبدیل شده است.»

او توضیح داد: «فعالیت‌های فضایی در این منطقه طی دهه آینده به سرعت گسترش خواهد یافت و یک دور جدید از رقابت جهانی را به وجود خواهد آورد. رقابت برای منابعی مانند شکاف‌های مداری و فرکانس‌های رادیویی از هم‌اکنون آغاز شده و در آینده شدت بیشتری خواهد یافت. نیاز فوری برای چین وجود دارد که نقشه راهی برتر برای توسعه زیرساخت‌های فضای سیسلونار ایجاد کرده و مزیت رقابتی در اقتصاد نوظهور سیسلونار کسب کند.»

فضای سیسلونار چیست که چین قصد دارد در آن یک راه ارتباطی بسازد؟

فضای سیسلونار منطقه‌ای بین زمین و ماه است. این شامل مدارهای ماهواره‌ها در اطراف زمین و فضای محل قرارگیری مدار ماه می‌شود.

پژوهشگران گفتند که چین در حال تبدیل شدن به یک بازیکن اصلی در اکتشافات فضای عمیق و ماه است و بنابراین برنامه‌ریزی استراتژیک برای "اجتناب از ساخت و ساز تکراری و بهینه‌سازی تخصیص منابع" برای ماموریت‌های آینده حیاتی است.

برنامه‌ریزی استراتژیک شامل ماموریت‌های اکتشافی به منظومه شمسی خارجی، ساخت ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی ماه و فرودهای سرنشین‌دار قمری است.

پژوهشگران می‌گویند: «در حالی که برنامه‌هایی در ایالات متحده، اروپا و ژاپن وجود دارد، هیچ‌یک هنوز اجرایی نشده‌اند. چین فرصت منحصر به فردی دارد تا سهم قابل توجهی در صنعت نوظهور فضای سیسلونار به‌دست آورد.»

کد خبر 869104

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha